Tuesday, March 10, 2009

Dilema PPSMI


"Rupa-rupanya begini caranya untuk menyelamatkan bahasa." Pak Samad



Assalammualaikum..

Mungkin entry kali ini agak terlambat..berkenaan isu nasional ..Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik (PPSMI).. Makluman semua..saya pelajar yg digarap hasil sistem pembelajaran sebelum terpakainya sistem PPSMI.. segala agak sempurna bagi saya. meskipun banyak penambahbaikan diperlukan untuk sistem pembelajaran pada ketika itu..namun saya bersyukur..sistem pembelajaran yg ada , yakni yang saya dan angkatan yg lain guna pakai adalah bersesuaian dengan semua pelajar..maksud saya secara majoriti nya..mengambil kira beberapa faktor iaitu kependudukkan pelajar tersebut, sistem penyampaian, teknologi maklumat, kebolehan majoriti pelajar untuk menguasai bahasa itu sendiri, juga kebolehan guru (secara majoriti) sebagai medium pengantar dan penyampaian yg berkesan dan faktor2 sampingan yg lain.

Semua faktor itu hendaklah diambil kira bg menganalisa pencapaian sesuatu sistem pembelajaran dan dalam konteks ini , PPSMI..Umum amat maklum khususnya pelajar itu sendiri bahawa sistem ini hampir meletakkan mereka terkebelakang (secara majoritinya) khususnya pelajar luar bandar bagi subjek Sains dan Matematik. Maaf sy tidak dapat postkan bersama hasil kajian para ilmuan terbilang negara..saya percaya anda dapt mencari hasil2 kajian tersebut di internet..saya akan postkan di lain waktu..

Pada pendapat saya, asas/basic sesebuah subjek atau ilmu amat penting bg meneruskan kesinambungan yg cemerlang dan gemilang.. Sebagai analogi, sebuah bangunan tanpa tapak asas atau base yg kukuh untuk menampung beban bangunan tersebut tentu akan menyebabkan bangunan tersebut..jadi, dalam konteks PPSMI, sistem ini telah diaplikasikan kepada pelajar seawal darjah 1 hingga tingkatan 6.. Asas untuk mencapai kecemerlangan dalam UPSR sudah tentu seawal darjah 1 dan asas untuk cemerlang dalam PMR dan SPM sudah tentu seawal tingkatan 1 ditambah dengan asas ketika di sekolah rendah.. Tidak cemerlang tdk semestiya tdk berilmu.. Namun untuk meningkatkan modal2 insan yg memberi manfaat yg positif kepada negara memerlukan insan2 yg tinggi akademiknya..

Bagaimanakah PPSMI meruntuhkan proses pembinaan nilai modal2 insan yg berakademik tinggi ini??

Bilangan pelajar adalah terdiri daripada mereka yg tinggal di bandar luar bandar dan pedalaman. Menurut kajian pelajar luar bandar serta pedalaman memiliki asas bahasa Inggeris yg rendah bermaksud tidak mahir atau pandai Bahasa Inggeris/B.I. Begitu juga di kawasan bandar sebilangan besar pelajar khususnya pelajar Melayu kurang mahir bahasa Inggeris. Oleh itu, bagaimanakah pelajar yg demikian rupa dapat menguasai Matematik dan Sains dalam B.I secara mendalam seterusnya menguasai asas pembelajaran kedua-dua subjek tersebut meskipun perkataan B.I yg digunakan adalah perkataan yg dikatakan mudah tambahan lagi dengan sistem penyampaian oleh guru2 yg kurang mahir menggunakan B.I dan lebih suka mengguna BM sebagai bahasa pengantar?? .. saya percaya tidak ramai pelajar yg akan bertanya akan apa yg mereka kurang fahami ( ini juga salah satu tabiat pelajar). Jadi lama kelamaan asas subjek tersebut akan makin pudar dan seterusnya akan menyebabkan pelajar tersebut gagal dalam menguasai konsep2 penting dalam kedua2 subjek tersebut..ini satu kerugian besar bagi mereka..masalah ini makin mudarat apabila pelajar tersebut ke peringkat yg lebih tinggi !!

Amati petikan ucapan dibawah ini ~

'Nak pandai belajar solat dan haji pun kita tak belajar dalam bahasa arab tetapi kita belajar dalam bahasa Melayu, bila sudah mendalam dan ke depan barulah kita belajar dengan medium bahasa Arab.'' - Ustaz Abdul Hadi Awang.

Saya tertarik dengan ucapan di atas, namun saya bukanlah berfikiran sempit tidak mahu menerima langsung sistem ini.. Ada baiknya sistem ini dilaksanakan namun keburukannya melebihi kebaikannya..jadi baiklah kita pilih yg lebih banyak mendatangkan kebaikan daripada keburukan..saya percaya golongan2 akademik telah menjalankan kajian terperinci jadi percayalah mereka..

" Kadang2 kita merancang menderap seribu langkah ke hadapan , namun kita tidak sedar kita sebenarnya sejuta langkah mengundur ke belakang ''


Muhasabah Diri, Fikir dan Renungkanlah






Berikut adalah Petikan daripada Blog Faisal Tehrani..









Foto Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said setelah disembur gas pemedih mata. "Rupa-rupanya begini caranya untuk menyelamatkan bahasa." Pak Samad adalah SN paling popular tindakan pihak berkuasa ini adalah amat tidak popular (semoga Pak Samad panjang usia dan sihat selalu). Media seperti TV3 yang memutar belitkan isu akan menjadikan kalian bertambah tidak popular.



Oleh kerana itu ulasan Perdana Menteri petang tadi, "Saya harap keputusan ini akan dibuat segera. Kalau tidak nanti tekanan-tekanan dan tindakan-tindakan NGO akan berterusan dan akan menjadi isu yang lebih besar." - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini.

Betul Pak Lah, dan Datuk Seri Najib bersegeralah! Kerana foto Pak Samad disembur gas pemedih mata ini akan menghantui tuan-tuan, dan akan menjadi simbol perjuangan bahasa dan sastera untuk satu tempoh yang lama.




Wajah-wajah pejuang bahasa antaranya Profesor Abdullah Hassan dan Puan Ainon Mohamad.


Bukan 5 ribu, bukan 10 ribu; tetapi seratus ribu!








Tembakan gas pemedih mata tidak jauh dari Istana Negara.


Huru-hara di bawah jejantas tidak jauh dari pintu belakang Istana Negara.




Lagi serangan gas pemedih mata di persimpangan Jalan Syed Putra.


Pak Samad dalam baju melayu merah jambu pun digasak polis, mengapa? Apakah kepentingan dari segi material (peralatan pengajaran dan pembelajaran sains matematik dalam bahasa Inggeris mungkin?) menyebabkan suara nurani rakyat ini ditindas begini?


Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS dalam keadaan mata pedih berucap memberitahu Datuk Dr Hassan Ahmad dan Datuk A. Samad Said telah berjaya menyerahkan memorandum kepada pihak Istana Negara. Kata Ustaz Abdul Hadi lagi, 'Nak pandai belajar solat dan haji pun kita tak belajar dalam bahasa arab tetapi kita belajar dalam bahasa Melayu, bila sudah mendalam dan ke depan barulah kita belajar dengan medium bahasa Arab.'


Dr Syed Azman sempat memeluk saya, "Anak muridku. Saya baru balik dari Tehran, teringatkan awak di sana."


Saya mengusik Cikgu Azizi, "Wah cikgu, tak dapat jadi Sasterawan Negaralah dah sertai perarakan lawan kerajaan."


Usaha anak muda ini amat saya hargai, nah Allahyarham Usman Awang kami tidak bisu dan kami telah menyahut seruan bahasa kita!

Ulasan: Lebih seratus ribu pencinta dan pejuang bahasa berarak dari Masjid Negara, Sogo dan Pasar Seni ke Istana Negara telah dikasari dengan begitu teruk termasuk ditembak dengan gas pemedih mata dan air. Tidak terkecuali ditembak gas pemedih mata ialah pejuang bahasa Puan Ainon Mohamad, Profesor Dr Abdullah Hassan, saudara Hasni Abbas, cikgu Aziz Haji Abdullah, dan pengarang (disunting), Z*** (disunting).

Saya sendiri turut menelan gas pemedih mata pertama kali tidak jauh dari Saudara Y.B Salehuddin Ayub, kali kedua di Jalan Masjid Attap dan kali ketiga ketika polis bertindak ganas menyerang pejuang bahasa di Masjid Negara yang cuba berlindung di dalam masjid.

Lebih mengejutkan Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said berusia 76 tahun turut digasak gas pemedih mata sebanyak tiga kali.

Saya tidak faham mengapa pihak berkuasa tidak boleh berlapang dada dengan memudahkan perarakan. Pihak GMP telah bertegas ini bukan tunjuk perasaan tetapi tunjuk kasih; namun penguasa tetap penguasa dan tidak pernah faham nurani rakyat.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pendokong, ahli dan pemimpin PAS kerana memberikan platform kepada pejuang bahasa. Kredit tetap kredit meski polisi PAS bersekongkol dengan PKR amat saya tidak berkenan. GMP terpaksa menggunakan pentas politik kerana ruang yang ada telah ditutup. GAPENA yang diketahui merupakan jentera senyap pemerintah pun mengugut untuk menyaman kerajaan.

Saya bangga dengan sahabat saya * (terpaksa disunting) yang datang dari jauh. Saya juga bangga dengan Datuk A. Samad Said, guru saya dengan suara rendah memberitahu saya, "Bapak diserang gas tiga kali dan dikasari."

Lebih membanggakan dalam perjalanan pulang, Sasterawan Negara Dato Shahnon Ahmad menelefon saya memesan, "Beritahu Samad Said, Cikgu bersama dengannya cuma Cikgu tak dapat hadir kerana uzur."


Oleh Faisal Tehrani melalui Blognya - http://tehranifaisal.blogspot.com



Edited By

-LUO-

No comments: