Thursday, November 6, 2008

Dr. Jamnul Azhar Mulkan

Assalammualaikum..




Malam makin mengejar subuh..hening pagi kian terase.namun saye xdapt tido lagi..mungkin sebb da tido lepas isya' tadi kerana pening kepala..migrain barang kali.kali terakhir saye kene penyakit kepala yg dahsyat itu masa masih blaja kat MRSM Taiping..tapi xpela time tu ade insan-insan tersayang jage saye..maksud saye rakan2 karib la..hehe..fikir bukan2 plak..


Haa..sedang khusyuk melayari internet dan meng'review' satu demi satu artikel..tibe2 teringat saya akan Dr. Jamnul Azhar Mulkan.. Beliau berasal dari Kedah dan mempunyai ijazah doktor perubatan serta belajar syariah juga di Univ Al-Azhar, Mesir. Beliau sangat hebat dalam penulisan buku beliau perihal Al-Quran dan Sains .Jika anda pernah menonton Halaqah di TV9 , sudah tentu anda mengenali beliau..beliau merupakan bekas ahli panel rancangan tersebut. Sebenarnya ibu saya pernah bekerja bersama beliau ketika beliau berkhidmat di Hospital Besar ALor Star (sekarang ditukarkan nama kepada Hospital DAerah ALor Star). Kini beliau berkhidmat sebagai Pakar Ortopedik di Hospital Kangar Perlis..DAn beliau juga mempunyai sebuah klinik di HEntian Shahab Perdana ALor Star bersebelahan dengan pejabat abah saye..ngee


Suatu ketika dahulu, ketika saya sedang belajar di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan..SAya serta Kepimpinan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan pernah menjemput beliau untuk menyampaikan ceramah berkenaan Israk Mikraj..ternyata beliau tidak menghampakan dan telah hadir walaupun pada waktu itu beliau baru kemalangan dan tangan kanan nyea masih terikat dengan andoh..Syukur ada insan seperti beliau yg sanggup hadir untuk menyampaikan ceramah berkenaan Israk Mikraj - Sains & Al-Quran..


Untuk tatapan umum..saya telah memperoleh beberapa artikel perihal ceramah yg disampaikan oleh beliau daripada laman2 blog sahabat Islam kita..berikut merupakan antara artikel yg sempat saya kongsikan bersama..


Harap kalian dapat membaca dan memperoleh sesuatu daripada artikel tersebut khususnya anda yg belajar bidang perubatan..





Doktor memulakan syarahannya dengan membawa para
hadirin memikirkan sejenak dengan hadith yang
maknanya sedikit sebanyak "Dalam diri-diri kamu ada
kebesaran Tuhan".


Doktor menyuruh kita melihat kedua tapak tangan dan
perhatikan garis-garis di tapak tangan kita.


Garisan-garisan di tangan kiri menunjukkan angka 8 dan
1 dalam Bahasa Arab dan tangan kanan 1 dan 8 dan
membawa ke jumlah 81 + 18 = 99 iaitu bilangan nama
Allah SWT.



Berikut adalah antara intipati syarahannya secara ringkas:-



1. Cara makan, kenapa kita gunakan tangan? Mengikut
cara Rasulullah s.a.w, beliau akan menggaulkan lauk dan
nasi dengan tangan kanannya dan kemudian membiarkan
sebentar, lalu Rasullah saw akan mengambil sedikit garam
menggunakanjari kecilnya(yg last tu), lalu Rasullah saw
akan menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah
makan nasi dan lauknya!.


Mengapa? Kerana kedua belah tangan kita ada
mengeluarkan 3 macam enzim, tetapi konsentrasi di
tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri.

Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu
merupakan enzim yang dapat menolong proses
penghadaman (digestion), ia merupakan the first process
of digestion.


Mengapa menghisap garam? Kerana garam adalah sumber
mineral dari tanah yg diperlukan oleh badan kita.


Dua cecah garam dari jari kita itu adalah sama dgn satu liter
air mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan
yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat
untuk kita.



Kenapa garam?


Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga
adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan,
mengikut Dr, di hospital-hospital, the first line of treatment
for poisoning adalah dengan memberi Sodium Chloride,
iaitu GARAM.


Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk
halus yang ingin menggangu manusia.


2. Cara Rasulullah mengunyah - Rasulullah akan
mengunyah banyak 40 kali untuk membiarkan makanan
itu betul-betul lumat agar perut kita senang memproseskan
makanan itu.


3. Membaca Basmalah (Bismillahirrahma Nirrahim).
Membaca Basmalah sebelum makan untuk mengelakkan
penyakit. Kerana bacteria dan racun ada membuat
perjanjian dengan Allah swt, apabila Basmalah dibaca maka
bakteria dan racun akan musnah dari sumber makanan itu.


Cara Rasulullah minum. Janganlah kita minum berdiri
walaupun makruh tetapi ia makruh yang menghampiri
kepada haram.


Jangan kita minum dari bekas yg besar dan jangan bernafas
sedang kita minum. Kerana apabila kita minum dari bekas
yg besar, lumrahnya kita akan meneguk air dan dalam
proses minum itu, kita tentu akan bernafas dan
menghembuskan nafas dari hidung kita.


Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan CO2
iaitu carbon dioxide, yang apabila bercampur dgnairH20,
akan menjadi H2CO3, i!aitu sama dengan cuka,
menyebabkan minuman itu menjadi acidic.


Jangan meniup air yg panas, sebabnya sama diatas. Cara
minum, seteguk bernafas, seteguk bernafas sehingga habis.


4. Mengapa Islam menyuruh di sebat 100 kali orang belum
berkahwin yang berzina, dan merejam sehingga mati org yg
sudah berkahwin yang berzina?


Badan manusia akan mengeluarkan sel-sel darah putih atau
antibiotik yg dapat melawan penyakit. Dan sel-sel ini
terdapat di daerah tulang belakang, berdekatan dengan
sum-sum tulang manusia.


Lelaki yang belum berkahwin dia akan dapat mengeluarkan
beribu-ribu sel ini, manakala lelaki yang sudah berkahwin
hanya dapat menghasilkan 10 unit sel ini sehari, kerana
antara sebabnya ialah kerana sel-sel lain akan hilang
kerana perhubungan suami isteri.


Jadi apabila lelaki yang belum berkahwin didapati salah
kerana zina hendaklah disebat 100 kali. Ini adalah kerana
apabila dia disebat di belakangnya, suatu amaran tentang
kesakitan !itu akan membuatkan penghasilan beribu sel
antibiotik yang dapat melawan virus HIV jika ia ada di
badannya, dengan itu dapatlah antibodi melawan virus
HIV itu.


Tetapi jika lelaki itu sudah berkahwin, walaupun disebat
100 kali ia akan tetap menghasilkan 10 unit antibody
sahaja, jadi dengan itu hukumannya direjam hingga mati
agar dia tidak dapat merebakkan virus HIV itu.




Harap ia akan memberi manfaat pada anda sekalian, dan
sedikit informasi yang diberikan oleh Mudarisana,




5. Mudaris Iskandar mengenai Ka'bah. Mengapa ia terletak
di Mekah al- Mukarramah dan mengapa ia empat persegi
(cube).


Ia terletak di posisinya sekarang kerana setelah dibuat
kajian oleh para cendikiawan dari Pakistan dan Arab,
didapati, tempat terletaknya Ka'bah sekarang itu, adalah
betul-betul di tengah bumi.


Mengapa ia empat persegi, ia melambangkan perpaduan
ummah yang bergerak maju! bersama, equality and unity,
tidak seperti bentuk pyramid, dimana ia diumpamakan,
seperti hanya seorang pemenang yg berada diatas setelah ia
memijak-mijak yang lain.


Dan antara lagi sebab mengapa 4 persegi melambangkan
4 imam besar, Maliki, Hambali, Hanafi dan Syafi'i,
melambangkan kebenaran keempat-empat Imam tersebut.









MAKAN CARA RASULULLAH SAW



Sebelum RasuluLLah SAW makan baginda akan
basuh tangan, dgn cara membelat2 celah2 jari
tangan.Ini adalah cara doktor dan nurse basuh
tangan di hospital di seluruh dunia utk
mengelakkan contamination terutama bila kena
deal dgn pesakit2.slps tu RasuluLLah akan
menggaul-gaul makanan....

kenapa?

sbb pada tapak tangan manusia ada pores atau liang2, terutama
pada garisan di tapak tangan,di situ paling byk
liang2.pada liang2 ni klu kita perasan selalunya
berpeluh banyak kat situ, wokeh, peluh tu
mengandungi banyak enzim tp yang paling banyak
adalah lysozyme(dlm air mata pun ada), interferon
dan interluekin (ada juga pd antibodi manusia,klu
salah tolong tegur),enzim2 ni membantu
menghadam makanan sebelum dimakan.

Oleh itu,RasuluLLah SAW gaul dulu dan makan dgn tangan, dan
kenapa Rasullullah SAW mengguna tangan kanan?

Oleh sebb tangan kanan mengandungi lebih byk enzim2 tu dr tangan kiri.lps dah gaul2 makanan tu baginda tak makan
terus,RasuluLLah akan celup hujung jari kelingking
pada garam, kemudian diletakkan pada lidah,
hujung jari kelingking sahaja, kiranya sedikit
sahaja lah.selepas tu barulah RasuluLLah SAW
makan.garam dipanggil Natrium Klorida, boleh
bercerai kepada air di dlm medium pembawa
seperti air.

Hikmahnya RasuluLLah SAW ambil
garam dulu kerana ion Na+ dan Cl- ni boleh
bergabung dgn racun2 yg terdapat di dlm makanan
yg akan dimakan.(ada cerita best pasal NaCl
doktor ni cerita...i/Allah lain kali).selain tu, jumlah
garam di hujung jari kelingking tu sama dgn jumlah
mineral dalam satu botol air mineral kecil yang
orang biasa jual tu.biasanya sesiapa yg biasa
pergi camping tu mesti pernah amik air garam atau
makan garam yang berperisa tu(mcm yang doktor
bagi utk pesakit cirit-birit),biasanya diorang amik
utk elakkan dahaga atau guna byk air.kiranya
garam ni dpt elakkan hidrasi pd badan. kemudian
RasuluLLah apabila mengunyah sebanyak 40 kali

Hikmahnya ialah makanan tu akan hadam dgn sgt baik, kdg2 belum kunyah sampai 40 kali pun makanan dah ditelan dgn
sendirinya(cuba la try sendiri),kiranya makanan
senang masuk dan tak mengganggu kerongkong
dan esofagus.RasuluLLah tak pernah kena
penyakit berkaitan perut atau saluran makanan.


Itulah sedikit sebanyak inti syarahan yg disampaikan oleh
Dr Jamnul Azhar.

Sekian buat renungan bersama, Fi amanillah Jazakallah Khairan Kathiran.


Fyi, kedua-dua artikel di atas ada persamaan dan melengkapi antara satu sama lain....

Maaf..saya xjumpe image Dr Jamnul Azhar..saya akan usahakan..

Selamat Membaca dan Mempraktik kan ilmu yg ada..
*Fyi = For Your Information.



'Ilmu Tanpa Amal Ibarat POhon Tidak Berbuah'



edited by

-Luo-

1 comment:

jasview said...

Dr jamnul ade blog sendri x ?
wa..bes la