Wednesday, April 14, 2010

GAGAL , BIASA atau BERJAYA??

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalammualaikum w.b.t
Salam kejayaan,
Selamat berjuang.



Di kala peperiksaan ini, tangan ini sentiasa gatal untuk menukilkan pena baru. Sempat saya layari beberapa laman web dan akhirnya saya temui mutiara-mutiara yang dapat membakar motivasi diri kita semua.

Anda seorang yang bagaimana? Mahasiswa/wi GAGAL, BIASA atau BERJAYA?? Nyata dalam semesta ini ramai manusia yang gagal daripada berjaya.

Manusia gagal = Mereka yang mensia-siakan peluang yang mereka miliki.
Manusia biasa = Mereka yang melihat peluang berlalu begitu saja.
Manusia berjaya = Mereka yang sentiasa mencari dan memanfaatkan peluang.

Anda berada dalam kelompok mana? Tiada siapa mahu gagal.Namun hampir semua yang berfikiran begitu tegar untuk mencari resolusi mengagalkan teori GAGAL.

Insan hebat. Bagaimanakah mereka? Andakah anda hebat? Ya, setiap kita berhak untuk bergelar HEBAT. Cuma jangan hangat-hangat tahi ayam, bercita-cita hebat namun tindakan dan usaha tidak hebat. Anda tidak akan ke mana-mana. Pi mai pi tang tu juga!!




Kegagalan tidak merencat kejayaan anda. Andalah musuh yang merencat kejayaan anda. Gagal tahun ini, pastikan anda bangun dengan lebih ampuh dan lebih bersedia. Anda punya kelebihan daripada rakan lain kerna anda pernah melalui situasi itu. Sudah tentu anda punya cara dan alternatif untuk mengekang perkara itu berulang. Bangkitlah kamu-kamu disana. Sesungguhnya kamu tidak berseorangan untuk berjaya. Kita semua bersama di arena ini.


BOLEH GAGAL tapi JANGAN TAKUT MENCUBA

Sahabat saya pernah berkata : Beza antara mereka yang berjaya dan gagal adalah kerajinan dan ketekunan dalam pelajaran. Beza antara mereka yang cemerlang adalah teknik belajar.




Tontoni paparan video berikut. Disampaikan oleh pakar motivasi terkemuka Dr. Tengku Asmadi. Maaf kualiti video kurang bagus. Semoga paparan ini dapat membantu anda menjadi seorang insan yang HEBAT.






Sekian.
Wassalam.

No comments: